Hilfe - Suche - Mitglieder - Kalender
Vollansicht: Joint Strike Fighter
WHQ Forum > Technik > Flugzeuge
Seiten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
MeckieMesser
ZITAT(SailorGN @ 23. Apr 2016, 17:45) *
@Meckie: Meinst du mit Memory Leaks die Asynchronität?


Ne, die Asynchronität ist entweder eine andere Baustelle oder eine Folge davon, dass der Speicher einer Komponente voll läuft.
Auf jeden Fall deutet das auf ein Architekturproblem (Stichwort: Resilience) und eine immer noch miese Testumgebung hin.
Lasttests scheint es nicht zu geben, bzw nicht ausreichend.

Edit: Warum sehe ich das kritisch?

Was wissen wir den über die JSF Software:

- Die Testumgebung war immer ungenügend und wurden erst in den letzten Jahren verbessert. (Offensichtlich nicht genug)
- Die Lines Of Code sind gegenüber der ersten Schätzung eskaliert. (Anhand dieser Schätzung könnte die Hardware und Architektur festgelegt worden sein.)
- Die Software hing immer hinterher. (Meistens bedeuten das Kompromisse: QS vs Features? Zweiteres kosten mehr Geld --> Ausliefern um jeden Preis.)
- Die Software hat massive Probleme in der Speicherverwaltung: Das Systems schafft kein Recovery ohne Hard Reset.
- Die Software läuft Async und kann es nicht verarbeiten. (Async/Sync sind ganz grundlegende Dinge, die man beherrschen muss.)

Zuletzt habe ich solche Fehler in einem ähnlichen System (Lokomotiven) gehört. Die Folge war eine Neuentwicklung. Die waren schlicht in der Sackgasse.
Und bei kritischer Software kann und sollte das auch passieren. Wenn man Effekte nicht mehr versteht, dann sollte man das tun.
Das die Amerikaner da etwas entspannter sind, macht die Entwicklung nicht besser.

Auf jeden Fall klingt das alles bestenfalls nach Alpha Version.
SailorGN
Async kommt gern mal vor, besonders wenn unterschiedliche Unternehmen die Komponenten liefern, bzw. CotS-Komponenten genommen werden. Dazu müsste man im Fall der F35 nicht nur die einzelnen Lieferanten sondern auch die vertraglich festgelegten Eigenschaften der jeweiligen Komponenten kennen. Da es sich um Luftfahrtkomponenten handelt, werden die Abtastschritte der Sensoren und die Übermittlung/Verarbeitung weit unter einer Sekunde liegen... was entsprechenden Rechenaufwand schon bei einer synchronen Verarbeitung bedeutet. Sind die Komponenten nun nicht einheitlich getaktet (ober nicht synchronisiert), dann kommt es zu solchen Problemen...

Was ich nicht so ganz einordnen kann ist die Sache mit dem Tankfüllstand. Wenn die voll sind ist die Einschränkung nachvollziehbar, wichtiger wäre doch zu wissen, ab welchem Füllstand die volle Lastvielfache freigegeben ist... und was der Unterschied in Flugzeit/Strecke bedeutet. Wie oft kommt es vor, dass ein Jet (der kein primärer Interceptor/Jäger ist) gleich nach dem Start/Tanken in die vollen Lastvielfachen muss?
Dave76
ZITAT
F-35 locked and loaded with improved Block 3i software

09 May, 2016 James Drew Washington DC

The F-35 Joint Programme Office (JPO) has stabilised a glitch-prone combination of software and hardware called Block 3i, potentially clearing the way for the US Air Force’s first Lightning II combat squadron to declare initial operational capability (IOC) between August and December.

[...]

https://www.flightglobal.com/news/articles/...-softwa-425098/
MeckieMesser
ZITAT
The programme office has been grappling with “software stability” issues ever since. Aircraft were reportedly having to shut down and reboot on the tarmac or reset a sensor system or radar "once every 4h". That is an unacceptable failure rate for an operational squadron and significantly worse fault rate compared to earlier Block 2B aircraft, which were only having to reboot once every 30h or more.


Dazu nur eins: OMG
ede144
ZITAT(MeckieMesser @ 14. May 2016, 15:25) *
ZITAT
The programme office has been grappling with “software stability” issues ever since. Aircraft were reportedly having to shut down and reboot on the tarmac or reset a sensor system or radar "once every 4h". That is an unacceptable failure rate for an operational squadron and significantly worse fault rate compared to earlier Block 2B aircraft, which were only having to reboot once every 30h or more.


Dazu nur eins: OMG


Tja was waren das noch Zeiten als Feuerleitrechner mit Kurvenscheiben programmiert wurden rofl.gif
Ta152
ZITAT(SailorGN @ 24. Apr 2016, 13:02) *
< snip >

Was ich nicht so ganz einordnen kann ist die Sache mit dem Tankfüllstand. Wenn die voll sind ist die Einschränkung nachvollziehbar, wichtiger wäre doch zu wissen, ab welchem Füllstand die volle Lastvielfache freigegeben ist... und was der Unterschied in Flugzeit/Strecke bedeutet. Wie oft kommt es vor, dass ein Jet (der kein primärer Interceptor/Jäger ist) gleich nach dem Start/Tanken in die vollen Lastvielfachen muss?


Wenn ich an (große) Abwurftanks und dann vielleicht noch Luftbetankung denke kann ich mir schon Gegebenheiten vorstellen wo man mit praktisch vollem Haupttank auf den Gegner trifft.
Dave76
ZITAT
What Is the Pentagon's Multi-Billion Dollar F-35 Jet Actually Supposed to Do?

By Ryan Faith
May 12, 2016


This story is part one of a three-part series on the innovations, and the problems, of the F-35, the newest warplane entering service in the United States and with several allied nations.

https://news.vice.com/article/what-is-the-p...upposed-to-do-1


ZITAT
Here's What the US and Its Allies Can Do With Their New F-35s

By Ryan Faith
May 17, 2016


This story is part two of a three-part series on the innovations, and the problems, of the F-35, the newest warplane entering service in the United States and with several allied nations.

https://news.vice.com/article/what-does-the-f-35-mean


ZITAT
The Incredibly Expensive F-35 May Look Cool, But Does it Actually Work?

By Ryan Faith
May 20, 2016


This story is the final installment in a three-part series on the innovations and the problems of the F-35, the newest warplane entering service in the United States and with several allied nations

https://news.vice.com/article/the-incredibl...t-actually-work
Schwabo Elite
Danke. Überraschend langer Artikel für Vice News. Gut so.
Aurel
ZITAT(SailorGN @ 24. Apr 2016, 12:02) *
Was ich nicht so ganz einordnen kann ist die Sache mit dem Tankfüllstand. Wenn die voll sind ist die Einschränkung nachvollziehbar, wichtiger wäre doch zu wissen, ab welchem Füllstand die volle Lastvielfache freigegeben ist... und was der Unterschied in Flugzeit/Strecke bedeutet. Wie oft kommt es vor, dass ein Jet (der kein primärer Interceptor/Jäger ist) gleich nach dem Start/Tanken in die vollen Lastvielfachen muss?


Ist jetzt auch nichts fundamental Neues oder Kritisches. Die Su-27 Familie hat mit vollen Tanks auch eine g-Beschränkung, und verkauft sich wie geschnitten Brot.
Kameratt
ZITAT(Aurel @ 29. May 2016, 23:16) *
ZITAT(SailorGN @ 24. Apr 2016, 12:02) *
Was ich nicht so ganz einordnen kann ist die Sache mit dem Tankfüllstand. Wenn die voll sind ist die Einschränkung nachvollziehbar, wichtiger wäre doch zu wissen, ab welchem Füllstand die volle Lastvielfache freigegeben ist... und was der Unterschied in Flugzeit/Strecke bedeutet. Wie oft kommt es vor, dass ein Jet (der kein primärer Interceptor/Jäger ist) gleich nach dem Start/Tanken in die vollen Lastvielfachen muss?


Ist jetzt auch nichts fundamental Neues oder Kritisches. Die Su-27 Familie hat mit vollen Tanks auch eine g-Beschränkung, und verkauft sich wie geschnitten Brot.


Die Su-27 hat keine explizite g-Beschränkung, die bei vollen Tanks gilt, sondern ein globales Limit der Auftriebskraft. Sprich je leichter das Flugzeug wird, desto größer das verfügbare Lastvielfache. Mit vollen Tanks und 2000kg Bewaffnung darf sie 6,1g ziehen. Die maximalen 9g werden erst bei einer Masse von 19000kg erreicht.
xena
.
Kameratt
Vielleicht bin ich nicht auf dem neusten Stand, aber vor einiger Zeit habe ich eigentlich ziemlich oft gelesen, dass die F-35, je nach Variante, 5 bis 5,5g (ob in 5 oder 15kf Höhe, weiß ich nicht) stationär ziehen soll. D.h. mit Energieverlust sollte es dort noch ein bissschen mehr gehen. Das snd zwar nach Maßstäben eines Luftüberlegenheitsjägers keine guten Werte, aber auch nicht besonders schlecht.
Dave76
ZITAT(xena @ 30. May 2016, 04:10) *
[...]
Aber darum geht es ja auch nicht wirklich. Es sind die derzeit lächerlichen 5g, was ich zuletzt gehört habe und ist wirklich lächerlich wenig. [...]

Ich denke mal du meinst die sustained g turn performance (dauerhafte maximale Lastvielfache), diese wurde 2012 von 5.3g auf 4.6 bei der A, von 5g auf 4.5g bei der B und bei der C von 5.1g auf 5.0g reduziert. Die ursprünglichen Schwellenwerte, welche man bei der Entwicklung erreichen wollte lagen mit um die 5g etwa auf F-16-Niveau. 'Lächerlich' sind diese Werte wohl kaum.
Kameratt
Doch, eigentlich schon etwas, wenn 15000 Fuß und 50% des internen Treibstoffs gemeint sind. Eine F-16 würde bei solchen Bedingungen eher im Bereich 7g liegen.
Freilich müsste man diesen Wert etwas veringern, wenn ein Targeting Pod oder sonstige externe Nutzlast (auch Pylone) an der F-16 hängt, die bei der F-35 intern untergebracht ist, sodass der Unterschied nicht derart dramatisch ausfallen sollte, wie es diese nackten Zahlen suggerieren.
xena
.
Kameratt
Die F-35 hat nun mal mit dem EOTS einen "eingebauten" Targeting Pod, von daher sind solche Vergleiche auch immer etwas unfair, wenn die Flugzeuge nicht die gleiche Konfiguration oder Ausstattung haben...
9g, also stationäre und nicht kurzzeitige (instationäre) 9g schaffen eigentlich nur wenige Flugzeuge und auch das nur in Bodennähe mit einer nicht allzu großen Zuladung. Je höher man fliegt, desto schlechter werden die Flugleistungen, weil den Treibern die Luft ausgeht.
Dave76
ZITAT(Kameratt @ 30. May 2016, 16:17) *
Doch, eigentlich schon etwas, wenn 15000 Fuß und 50% des internen Treibstoffs gemeint sind. Eine F-16 würde bei solchen Bedingungen eher im Bereich 7g liegen.

Das würde ich mal stark bezweifeln, bzw. bei welcher v? Woher kommt diese Zahl? Ich bin bei den etwa 5g für die F-16 von 20K feet & 0.8 Mach ausgegangen, hab' das irgendwo noch so im Hinterkopf gehabt. Ich muss mal schauen, ob ich da noch die Quelle ausfindig machen kann.

ZITAT(Kameratt @ 30. May 2016, 16:17) *
Freilich müsste man diesen Wert etwas veringern, wenn ein Targeting Pod oder sonstige externe Nutzlast (auch Pylone) an der F-16 hängt, die bei der F-35 intern untergebracht ist, sodass der Unterschied nicht derart dramatisch ausfallen sollte, wie es diese nackten Zahlen suggerieren.

Eben, ein konventioneller Kampfjet geht niemals ohne Außenlasten in den Einsatz, eine F-35 kann das hingegen schon.
Dave76
Hab's gefunden, hatte ich also etwa richtig in Erinnerung, knapp 5g sustained bei 20000 Fuß und Mach 0.8:


Airplane Aerodynamics and Performance - S.605

Das Problem ist, dass wir bei den sustained turn rates der F-35 (also die 4.6g etwa für das A-Modell) nicht genau wissen in welcher Höhe und Geschwindigkeit diese gelten, ich gehe aber mal stark von den sonst zu findenen Standardwerten von etwa 15000-20000 Fuß und Mach 0.8-0.9 aus.

KSK
Welches Lastvielfache macht der durchschnittliche Pilot eigentlich dauerhaft mit?
xena
.
Dave76
ZITAT(KSK @ 30. May 2016, 19:18) *
Welches Lastvielfache macht der durchschnittliche Pilot eigentlich dauerhaft mit?

Die Frage ist, was ist 'dauerhaft' und was bedeutet 'mitmachen'? ich gehe mal davon aus, dass Bewusslosigkeit aufgrund der g-Kräfte meinst (G-LOC); dazu:

ZITAT
The final submission to G-forces produces a G-induced loss of consciouness (aka G-LOC), which is usually divided into a relative and absolute component. Absolute incapacitation is the period of time when the aircrew member is physically unconscious and averages about 12 seconds. Relative incapacitation is the period in which the consciousness has been regained, but the person is confused and remains unable to perform simple tasks (obviously cannot fly an aircraft). This period averages about 15 seconds. Upon regaining cerebral blood flow, the G-LOC victim usually experiences myoclonic convulsions (a seizure-like episode often called the ‘funky chicken’) and oftentimes full amnesia of the event is experienced.

Many militaries train their aircrew about G-forces and the anti-G straining maneuver (AGSM) using a centrifuge. See the video below for an anthology of centrifuge-induced G-LOC’s. The AGSM has two components – isometric muscle contraction and a particular respiratory sequence, which attempts to maximize cerebral blood flow and cardiac output, while maintaining an adequate level of oxygenation. A separate post written for pilots describing theAGSM technique with recommendations on how to improve G-tolerance can be found here.

When the AGSM is combined with an inflatable G-suit, one’s tolerance to high G’s increases markedly. Studies performed in the 1940s and 1950s by the U.S. DoD found that without any strain or G-suit, average G’s prior to G-LOC was dependent on the rate of G onset. G-LOC occurred at an average of 5.4 G’s at 1 G/sec rate and 4.5 G’s at 2 G/sec rate. An effective AGSM is thought to increase one’s G tolerance by 3 full G’s.

Most legacy G-suits, like the CSU 13B/P used by the USAF and CSU 15 A/P used by the USN/USMC, can increase G tolerance for an additional 1 to 1.5 G’s. Newer G-suits such as the ATAGS provides even greater protection. When using this important life support equipment, a modern fighter pilot can be expected to remain conscious and continue to fly tactically at up to +9Gz.

https://fightersweep.com/1128/fighter-pilot...ational-forces/
Dave76
ZITAT(xena @ 30. May 2016, 19:32) *
Dauerhaft muss eh kein Lastvielfaches ausgehalten werden. Zumindest im Normalfall...

mata.gif 'Dauerhaft' und 'Normalfall' sind ziemlich unspezifisch.
Praetorian
ZITAT(Dave76 @ 30. May 2016, 18:41) *

Ich kanns nicht selber nachschauen, weil die Buchvorschau gerade mal andere Seiten anzeigt (und nicht die um Seite 605 herum).

"An F-16 fighter" ist irgendwie ein bisschen unbefriedigend, weil hier keinerlei Rahmen angegeben wird. Keine Version, kein Beladungszustand, FH-Belastung der Zelle, ...
Zwischen einer F-16A clean und einer F-16E mit Longrange-CAP-Kampfbeladung besteht ein himmelweiter Unterschied.
Dave76
ZITAT(Praetorian @ 30. May 2016, 20:15) *
ZITAT(Dave76 @ 30. May 2016, 18:41) *

Ich kanns nicht selber nachschauen, weil die Buchvorschau gerade mal andere Seiten anzeigt (und nicht die um Seite 605 herum).

"An F-16 fighter" ist irgendwie ein bisschen unbefriedigend, weil hier keinerlei Rahmen angegeben wird. Keine Version, kein Beladungszustand, FH-Belastung der Zelle, ...
Zwischen einer F-16A clean und einer F-16E mit Longrange-CAP-Kampfbeladung besteht ein himmelweiter Unterschied.

Ich kann's leider auch nicht nachschauen, die Seiten davor sind nicht in der Vorschau. Aber hier ist die gleiche Grafik mit ein wenig mehr Infos:

Also 50% Sprit und 2 Sidewinder an den Flügelspitzen.

Dave76
Hier ist noch ein Diagramm mit mehr Hintergrundinfos (Bild anklicken für höhere Auflösung):
Kameratt
ZITAT(Dave76 @ 30. May 2016, 18:17) *
ZITAT(Kameratt @ 30. May 2016, 16:17) *
Doch, eigentlich schon etwas, wenn 15000 Fuß und 50% des internen Treibstoffs gemeint sind. Eine F-16 würde bei solchen Bedingungen eher im Bereich 7g liegen.

Das würde ich mal stark bezweifeln, bzw. bei welcher v? Woher kommt diese Zahl? Ich bin bei den etwa 5g für die F-16 von 20K feet & 0.8 Mach ausgegangen, hab' das irgendwo noch so im Hinterkopf gehabt. Ich muss mal schauen, ob ich da noch die Quelle ausfindig machen kann.

Entscheidend ist ja nicht, welches v - denn dieses wird das sein, welches das höchste g bei gleichen sonstigen Bedingungen erzeugt -, sondern welche Höhe gemeint ist. 20.000 Fuß ist eine eher unübliche Angabe. In der Regel findet man die Angaben zu 5 oder 15 tausend Fuß.
Diese Zahl kommt aus dem Graphen, den du im letzten Beitrag verlinkt hast. Also

Schaue dir dazu die Kurve von PS=0 an. Zwischen Mach 0.85 und 0.95 sieht man eigentlich ganz gut, dass sie höher als die 7g-Kurve liegt.
ZITAT(Dave76 @ 30. May 2016, 18:41) *
Hab's gefunden, hatte ich also etwa richtig in Erinnerung, knapp 5g sustained bei 20000 Fuß und Mach 0.8:


Airplane Aerodynamics and Performance - S.605


Aber auch hier sieht man, dass die F-16 mit den 5g bis an die 24000 Fuß kommt, während die 7g-Kurve ihren Spitzenwert bei ca. 14000 Fuß erreicht. Das korrespondiert durchaus mit den (meines Erachtens glaubwürdigeren) 7g bei 15000 Fuß auf dem Bild aus dem Flughandbuch.
xena
.
Kameratt
ZITAT(xena @ 31. May 2016, 03:22) *
Wenn man sich die Grafik in dem Bericht anschaut, ist übrigens auch im Manual der F-16, das man im Internet runter laden kann, dann ist der 9g Bereich extrem klein und somit wird dieser Bereich auch extrem selten berührt. Im F-16.net gab es mal eine nette Diskussion über g Belastungen. Anscheinend werden die Flugzellen seit den 50ern für 11g Maximallast ausgelegt. Bis zu den 9g-Fliegern wurden die Dinger für maximal 7.33 g zugelassen und die Hälfte wurde nochmal als Reserve oben drauf gepackt. Die große Frage ist, ob seit den 9g-Fliegern die Zellen nun für 13g ausgelegt werden, was sich aber derzeit leider kaum beweisen lässt. Die F-35 dürfte also auch für mindestens 11g ausgelegt sein. Das derzeitige Limit auf die 5g ist also eher dem Flugsteuersystem geschuldet, nicht der Zelle,

Du verwechselst da wieder statinäre mit instationären Belastungen. Natürlich kann auch auch eine F-35 mehr als 5g ziehen, dann aber nicht mehr dauerhaft, weil dies mit einem Energieverlust einher geht. Sprich man verliert dabei Geschwindikeit oder Höhe. Und wie berichtet wurde, soll die F-35 in diesem Fall ziemlich schnell ihre Energie aufbrauchen. Die eigentlichen Einsatzlimits der Zellen stehen doch schon seit Urzeiten in Wikipedia: 9g für F-35A und 7,5g für B und C.
ZITAT(xena @ 31. May 2016, 03:22) *
Der andere Aspekt ist der, dass man heute nicht mehr gezwungen ist die Nase direkt auf den Gegner zu richten. Durch die inzwischen doch recht ausgereifte Technik der neuen Suchköpfe, die weit größere Winkel absuchen können und die weit größere manövrierfreiheiten haben als früher, erübrigt es sich. Das gilt aber auch für alle anderen Flieger, die modernere Lenkwaffen einsetzen. Diese Manövrierfähigkeiten braucht man nur für den Einsatz der Kanone und in diese Situation sollte man heute, in der Regel, nicht mehr kommen.

Das ist natürlich richtig, dass heute niemand mehr viele Kreise drehen braucht (wenn man denn ein Helmvisier hat...) und in einem Kurvenkampf eher die instationären Leistungen relevant sind, um möglichst schnell eine moderne Lenkwaffe abfeuern zu können. Gute kinetische Performance bietet jedoch auch im BVR Vorteile, weil man sich damit in einer besseren Lage als der Gegner positionieren kann.
xena
.
Kameratt
ZITAT(xena @ 31. May 2016, 21:24) *
ZITAT(Kameratt @ 31. May 2016, 16:10) *
Du verwechselst da wieder statinäre mit instationären Belastungen.


Ich spreche von den Maximalbelastungen der Zelle. Der Zelle ist es wurscht ob stationär oder instationär. Die meisten geben die maximale Belastbarkeit der Zelle mit dem Wert des maximalen g-Wertes was man damit ziehen darf. Dieser Wert ist aber falsch, somit auch der Wert für die F-35 in Wiki. Die 9g dürften der geplante (Prospekt-) Wert sein, den man maximal ziehen darf. Real dürfte er bei mindestens 11g sein, vielleicht auch mehr.


Und warum genau sollte das an dieser Stelle relevant sein? Bzw. aus welchem Grund hast du vorhin die 5g ins Spiel gebracht, wenn es ersichtlich ist, dass das weder ein Limit der Flugsteuerung noch der Zelle sein kann? mata.gif
xena
.
KSK
ZITAT(xena @ 1. Jun 2016, 00:37) *
Tatsächlich ist es nur ein vorübergehendes Limit der Flugsteuerung. Deswegen erwähne ich es extra noch mal. Wenn die Flugsteuerung im Zuge der Entwicklung weiter entwickelt ist, dürfte das 5g Limit fallen.

Wann soll das denn stattfinden? Das Flugzeug ist mittlerweile knapp 9 Jahre in der Flugerprobung, da sollte man meinen die Flugsteuerung wäre langsam fertig entwickelt!?
xena
.
Dave76
ZITAT(xena @ 31. May 2016, 21:24) *
ZITAT(Kameratt @ 31. May 2016, 16:10) *
Du verwechselst da wieder statinäre mit instationären Belastungen.


Ich spreche von den Maximalbelastungen der Zelle. Der Zelle ist es wurscht ob stationär oder instationär. Die meisten geben die maximale Belastbarkeit der Zelle mit dem Wert des maximalen g-Wertes was man damit ziehen darf. Dieser Wert ist aber falsch, somit auch der Wert für die F-35 in Wiki. Die 9g dürften der geplante (Prospekt-) Wert sein, den man maximal ziehen darf. Real dürfte er bei mindestens 11g sein, vielleicht auch mehr.

Nein, dabei scheinst du auch immer noch nicht verstanden zu haben was sustained turns vs. instantaneous turns sind. Die A kann bis 9g instantaneous, also als kurze Maximalbelastung, bei der B liegt dieser kurfristige Maximalwert bei 7g und bei der C bei 7,5g (wie auch bei Harrier und Hornet welche sie ersetzen sollen) (und das steht auch in der Wiki so korrekt). Bei der A war der ursprünglich im Lastenheft zu erreichende sustained Wert mit 5,3g angegeben, dieser musste dann allerdings nach Flugerprobungen 2012 auf 4,6g runtergeschraubt werden. Das Problem ist, dass dabei im entsprechenden DOT&E-Bericht 2012 nicht angegeben war unter welchen Bedingungen dieser sustained Maximalwert gilt, d.h. ohne die Angabe von Höhe, Geschwindigkeit und Zuladung ist er eher weniger aussagekräftig. Ich gehe allerdings davon aus, dass dieser für die damals auch im Lastenheft angegebenen zu erreichenden sustained turn Werte für 15K feet Höhe & 0.8 Mach gilt.

Irgendwie habe ich Teile davon aber schon mal fast exakt so auf der vorherigen Seite geschrieben...

ZITAT(xena @ 1. Jun 2016, 00:37) *
Es ist nun oft genug durch die Presse gegangen, dass die F-35 auf 5g limitiert wurde.

Sustained! Und nicht 5g für die A sondern von 5.3g auf 4.6; von 5g auf 4.5g bei der B und bei der C von 5.1g auf 5.0g!

ZITAT(xena @ 1. Jun 2016, 00:37) *
In der Öffentlichkeit wird aber schnell ein Limit des Flugzeuges, also der Zelle, daraus, weil viele nicht zwischen Flugsteuerung und Zelle unterscheiden. Tatsächlich ist es nur ein vorübergehendes Limit der Flugsteuerung. Deswegen erwähne ich es extra noch mal. Wenn die Flugsteuerung im Zuge der Entwicklung weiter entwickelt ist, dürfte das 5g Limit fallen.

mata.gif Das denke ich nicht, das dürften schon die sustained turn Finalwerte sein.
Kameratt
Also was denn nun? 5g-Beschränkung aufgrund der Flugsoftware (noch nie was davon gehört) oder weil Werte in dieser Größenordung als sustained turn performance angegeben werden (findet man sehr oft)? rolleyes.gif

Ups, Dave war schneller.

--------------------------------------------

Vielleicht noch einmal eine kleine Übersicht der verschiedenen Limits Zur Klarstellung:

1. Bruchbelastung der Zelle: Liegt bei modernen Jagdflugzeugen irgendwo im Bereich 15g
2. Zugelassene maximale Betriebs- oder Einsatzbelastung: Das sind dann die Werte, die man schön in den Tabellen auf Wikipedia findet. In der Regel 7 bis 9g. Auch ein Tom Cruise darf dann nicht mehr ziehen.
3. Instationäe (instanteneous...)Lastvielfache: Das sind die realen kurzzeitigen (einige Sekunden) Werte, die je nach Beladungszustand, Geschwindigkeit, Höhe verfügbar sind. Diese können mit der maximalen Einsatzbelastung übereinstimmen oder unterhalb dieser liegen.
4. Stationäre (sustained...) Lastvielfache: Das sind wiederum die dauerhaften Belastungen, die ein Flugzeug leisten kann, ohne an Energie (Geschwindigkeit, Höhe) zu verlieren. Ebenfalls abhängig von Geschwindigkeit, Höhe, Zuladung und bis auf einige Grenzfälle geringer als die instationären Werte.

Dave76
ZITAT
ACC: F-35 on track for IOC

By Tech. Sgt. Steve Stanley, Air Combat Command Public Affairs / Published June 22, 2016


klickbar

JOINT BASE LANGLEY-EUSTIS, Va. (AFNS) -- The F-35A Lightning II is on track to declare initial operational capability between August and December.

IOC is the first step Air Combat Command will take in bringing the F-35 online as the latest fifth-generation multirole fighter. In IOC configuration, the aircraft will be able to penetrate areas with developed air defenses, provide close air support to ground troops and be readily deployable to conflict theaters.

Col. David Chace is the F-35 systems management office chief and lead for F-35 operational requirements at ACC. He leads a multi-discipline team of maintenance professionals, program managers, operators and engineers, not only with the responsibility for F-35 requirements, but also weapons systems fielding.

Below is a recent Q&A with Chace that outlines where ACC is in the IOC process.

What is the process for becoming IOC?

There are a number of criteria that must be met in terms of capabilities and performance to become IOC. The requirements, established in 2013, include 12-24 aircraft with trained and equipped Airmen for basic close air support, interdiction and limited (suppression of enemy air defenses/destruction of enemy air defenses) in a contested environment and operating from a deployed location. To support those operations we need the proper logistics and operational elements in place, including having the proper personnel, equipment and appropriate technical manuals.

Do you think you will reach IOC with just 12 F-35 aircraft?

The forecast is that we will have more than 12 aircraft. There are currently 12 aircraft available at Hill Air Force Base, Utah. Some of those are going through the last few modifications required to support IOC. We will have additional aircraft in the modification process beginning in August. Depending on the actual IOC date, modifications may be complete on the additional F-35s.

Who decides when the F-35 is IOC?

The commander of Air Combat Command will make the IOC decision in direct consultation with the chief of staff of the Air Force. It is a capabilities-based decision, with input received from units assigned to operational testing and evaluation at Mountain Home AFB, Idaho, and Nellis AFB, Nevada, and Edwards AFB, California.

Where is the F-35 in the IOC timeline?

Since beginning this process over five years ago with the first F-35s on the ground, we are in the final stages of IOC. These steps focus on training and equipping our personnel. There are no known technical issues today that would prevent us from reaching IOC in our August-December timeframe. The F-35 recently deployed from Hill to Mountain Home where crews, maintenance and support personnel conducted a number of missions. During that deployment, crews attained a 100 percent sortie generation rate with 88 of 88 planned sorties and a 94 percent hit rate with 15 of 16 bombs on target.
These numbers provide a positive indication of where we are when it comes to stability and component performance.

Feedback from the events at Mountain Home will feed into the overall evaluation of F-35 capabilities. The second evaluation will take place in the operational test environment with F-35 mission sets the Air Force intends to execute after IOC. All reports will be delivered in July and feed into the overall F-35 capabilities report. The ultimate goal is to provide a needed capability to the warfighter to execute the mission. It is not calendar-based or event-based.

What has the feedback been from the field so far?

The feedback from unit operators in place today has been very positive for the F-35, not just concerning performance but the ability the aircraft has with other platforms. In particular at Hill, integration with the F-15E (Strike Eagle) has gone very well. We’ve also been demonstrating the ability to put bombs on target. All of that information will be provided to us in the formal IOC readiness assessments.

What are some of the key metrics you’re hoping to see out of the deployment to Mountain Home?

We’re looking for the ability to deliver combat power and the instruments that go into supporting that, such as aircraft stability and the capability to generate sorties. We’re also looking for feedback on the functionality of (the Autonomic Logistics Interface System) to support that sortie generation.

What weapons capability will the F-35 have achieved at IOC?

The F-35, a fifth-generation aircraft, is a survival platform that can detect, track and engage targets in a contested environment. At the time we declare IOC we will focus on three mission sets that will concentration on the number and type of weapons the aircraft can carry. Those weapons include two GBU-31s and two GBU-12s (guided bomb units), or two (advanced medium-range air-to-air missiles).

Is this aircraft capable of deploying to Iraq or Syria to battle the Islamic State of Iraq and the Levant like the F-22 Raptor did?

After IOC, it will be available to support the needs of the combatant commanders.

How soon the F-35 will be deployed to overseas locations?

There are a number of events being considered for the F-35, to include training exercises and deployments. These events are being assessed and planned for through the needs of the combatant commanders.

After IOC is declared, what are the next steps for the F-35?

It’s a constantly evolving responsibility working hand-in-hand with our sister services and partners in development. We are actively engaged in the other activities taking place to field the F-35, such as system upgrades, such as Block 3F for full warfighter capability and future basing locations. Additional squadrons are planned for Hill as well as at Luke AFB (in Arizona) with seven of the partner nations, Eielson AFB, Alaska, and locations in Europe and the Pacific. The entry of the F-35 into Air National Guard units will take place in Burlington, Vermont, and the first F-35 weapons school class at Nellis AFB is also being projected on the timeline. We also continue to evaluate the future threat environment and how the F-35 must adapt to remain survivable against those threats. Right now we’re looking at delivering the first increment of modernization to the F-35 in late 2020 or early 2021.

http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabi...ck-for-ioc.aspx
Dave76
Hier noch etwas mehr Details zu den "0 losses in 'dog fights' against F-15E Red Air" aus der obigen Grafik:

ZITAT
F-15E Strike Eagles unable to shoot down the F-35s in 8 dogfights during simulated deployment

Seven F-35s deployed from Hill Air Force Base, Utah, to Mountain Home AFB, Idaho, to carry out a series of operational tests which involved local-based 4th Generation F-15E Strike Eagles belonging to the 366th Fighter Wing.

[...]

The fourth column shows something interesting: during the exercise, the F-35s were challenged by some F-15Es and suffered no losses.

Even though the graphic does not say whether the F-35s did shoot back at the F-15Es some analysts (noticing also the “pew pew pew” in the chart….) have suggested the JSFs achieved stunning 8:0 kill rate against the Strike Eagle.

However, the “zero losses” may simply mean that the F-35s were able to complete their assigned strikes without being shot down by the aggressors of the Red Air: considered that the F-15Es were probably equipped with the AN/APG-82 AESA radar and the Sniper ATP (Advanced Targeting Pod), the fact that the Strike Eagles performing DCA (Defensive Counter Air) were not able to “find” and/or “engage” the almost-IOC F-35s can be considered a huge achievement for the pricey, troubled 5th generation multirole combat plane.

Actually, this is not the first time the F-35 proves itself able to fly unscathed through a fighter-defended area: not a single Lightning II was shot down during Green Flag 15-08, the first major exercise conducted, more or less one year ago, on the National Training Center at Fort Irwin, California, during which the F-35 flew as main CAS (Close Air Support) provider.

At that time, several analysts claimed the participation of two test aircraft in the exercise was just a PR stunt, since the aircraft was still quite far from achieving a combat readiness required to really support the troops at war.

Let’s see what happens this time…

https://theaviationist.com/2016/06/27/f-15e...ted-deployment/
Dave76
Wie man ja schon an Daten des Mountain Home deployments oben sehen konnte, scheinen die Softwareprobleme durch die neueste Version wohl überwunden zu sein, jedenfalls gab es keine Systemabstürze mehr, bzw. war es nicht mehr nötig sich mit Neustarts der Software zu behelfen:

ZITAT
Software glitches have plagued the F-35 in recent months, but operators said they noticed a marked improvement during a June deployment where the aircraft did not experience any shutdowns.

The F-35 joint program office’s top official disclosed in April that the fighter jet was struggling with problems associated with the 3i software planned for use when the Air Force fields the planes later this year. Pilots reported that they had trouble booting up their jets, and would have to restart key systems on the plane every three to four hours after sensors shut off without warning.

The program office implemented a fix the following month, and pilots and maintainers who operated the plane during the June deployment at Mountain Home Air Force Base, Idaho, said software bugs no longer seemed to be an issue.

"We cleared 88 of 88 sorties, and we were on time for 100 percent of those sorties for the large force exercises,” Maj. Brad Matherne, an F-35A pilot from the 34th Fighter Squadron, told reporters during a June 21 conference call. “We had zero losses due to any software stability issues that were previously out there.”

For the deployment, jets were outfitted with the latest version of the software, 3ib6.21, Matherne said. He said that no shutdowns occurred on the ground or in flight due to software glitches.

[...]

"To my knowledge, we did not have any degradations due to software instability,” he said. “From a mission systems and tactical employment, we met all of our tactical objectives, which would have been very difficult if that software was an issue, which it was not."

Spare F-35s were used twice due to minor hardware problems that kept jets grounded during takeoff, said Capt. Richard Palz, officer in charge of the 34th Aircraft Maintenance Unit. In one incident, an internal battery failed and had to be removed and replaced. During the second event, the plane’s initial navigation system failed, necessitating maintenance.

Both aircraft were returned to service after undergoing repairs and exhibited no additional issues, he said.

Having to move to a spare aircraft is not unusual, even during normal operations, Lyons said.

“We were able to make on-time takeoffs to be a part of the mission and do what we needed to do,” he said. "Those are minor problems that you experience with any sort of aviation operation, and I was very, very impressed with the airplane from a reliability and stability perspective,” he said.

Col. David Smith, commander of 419th Fighter Wing and currently an F-16 pilot, noted the two F-35 ground aborts are actually an improvement when compared to the failure rates of the F-16 and other 4th-generation aircraft.

http://www.defensenews.com/story/defense/a...yment/86191386/

Und für die Probleme des Kraftstoffsystems bei vollen Tanks und den daraus resultierenden Beschränkungen der Lastvielfachen hat man nun auch begonnen eine Lösung zu implementieren:

ZITAT
There are a handful of modifications that still need to be retrofitted into the fleet, Babione said. But notably, the Lockheed-JPO team is well on its way to fully implementing a crucial improvement to the jet’s fuel system that is required for IOC. The fuel system needed added valving and different tubing to ensure that the jet stays within its structural limits during high-G, aggressive maneuvering, Babione said.

The team finished retrofitting the first jet with the fuel system modification a few weeks ago — nine days early, Harrigian said. Two more jets are getting the modification and are expected to come out of the shop March 19. The plan is to have 12 fully retrofitted jets ready for the squadron by Aug. 1, he said.

“We don’t see any problem with modifying the airplanes to support IOC,” Babione said.

The Air Force’s requirement for its F-35A variants is 9 Gs, the most stressful out of all the services. The F-35B’s requirement is 7 Gs, while the F-35C is required to pull 7.5 Gs.

http://www.defensenews.com/story/defense/a...f-ioc/81885600/

MeckieMesser
Immerhin. Dafür hat man ja Patches eingeführt.
Interessant wäre mal eine Erklärung, warum eine so miese Version es in die Flieger geschafft hat.
Lasttest des Release Candidates gegen einen Mock sollten doch mindestens nightly möglich sein.

Selbst bei der kleinsten Popel-Software für interne Aufgaben machen wir das.

Vermutlich reichen die Testkapazitäten beim JSF immer noch nicht aus.
Dave76
ZITAT
F-35 IOC Imminent

—John A. Tirpak 7/28/2016

​The Air Force will declare initial operational capability of the F-35A as early as Monday, meeting a goal set three years ago. Leaders of the F-35A enterprise at Hill AFB, Utah, on Wednesday told reporters in a teleconference that “all the boxes have been checked off” of the requirements for declaring IOC. “We have achieved all our milestones,” 388th Maintenance Group Deputy Commander Lt. Col. Steven Anderson said, and “we have submitted all the data to Air Combat Command” for ACC chief Gen. Hawk Carlisle to make the declaration official. USAF officials have said to expect an IOC press conference at the Pentagon between Aug. 1-3 next week. Friday, Aug. 5, a celebration of the achievement will be held at Hill and will feature speeches from senior USAF and industry leaders connected with the program. Hill has 15 F-35A aircraft, Anderson said, and 12 of those “have completed five critical aircraft modifications” to get them to the proper configuration. Those mods included nitrogen inerting improvements to the fuel system that lifted limits on how many Gs the aircraft can pull, as well as lightning protections that lift a rule that kept the jets 25 nautical miles away from thunderstorms, making them safer “in the air and on the ground,” Anderson said. The aircraft now being delivered from Lockheed Martin—in the 3iP6.21 software configuration—have also demonstrated that the radar software instability issue has been corrected. “We are getting good aircraft off the line from Lockheed Martin,” Anderson said. Newly delivered jets don’t need as many mods because the changes have been incorporated on the production line, he said. The 16th aircraft will be delivered in August and plans call for 72 jets at Hill by the end of 2019.

http://www.airforcemag.com/DRArchive/Pages...C-Imminent.aspx

ZITAT
Air Force expects to declare F-35 IOC Aug. 2

July 27, 2016 |
Courtney Albon


The Air Force expects to declare initial operational capability for its variant of the F-35 Joint Strike Fighter next Tuesday, Aug. 2, multiple sources confirmed to Inside Defense . The service's target IOC window opens Aug. 1 and extends through December. After speculation that the milestone would fall later in the year due to delays in delivery of the Autonomic Logistics Information System, Air Force officials have become increasingly confident that the service would in fact declare IOC in August, [...]

https://insidedefense.com/daily-news/air-fo...-f-35-ioc-aug-2

xena
.
Dave76
ZITAT(xena @ 3. Aug 2016, 17:47) *
Interessant und das obwohl anscheinend noch nicht alles ausentwickelt ist. Also die derzeit größte Bananware aller Zeiten.

rolleyes.gif
IOC:
ZITAT
Initial Operating Capability

Initial Operating Capability oder Initial Operational Capability (IOC) bezeichnet den formalen Status eines Projekts und wird meist im militärischen Zusammenhang gebraucht. Die Initial Operating Capability gilt üblicherweise als erreicht, sobald das Produkt einen nutzbaren Wert hat und damit an den Nutzer ausgeliefert werden kann[1]. Beispielsweise weisen Kampfflugzeuge anfangs nur beschränkte Fähigkeiten auf, die dann Stück für Stück nachgerüstet werden. So kann ein Flugzeug z. B. zunächst nur mit Luft-Luft-Fähigkeiten ausgeliefert werden, die dann zu einem späteren Entwicklungszeitpunkt um Luft-Boden-Fähigkeiten erweitert werden.

Sind zu einem späteren Zeitpunkt alle geforderten Eigenschaften voll einsatzbereit, so wird die Full Operational Capability erklärt.


Dave76
ZITAT
F-35B Tactics Evolving As Pilots’ Understanding Of Technology Matures

WASHINGTON, D.C. — The Marine Corps’ top aviator said the F-35B Lighting II Joint Strike Fighter pilots have matured in their understanding of the new platform in the year since the service declared initial operational capability (IOC), pushing themselves to push past planned tactics and create a new way of using the fifth-generation technology.

Lt. Gen. Jon Davis said today at an American Enterprise Institute event that he “stacked the deck” early with Top Gun graduates and weapons tactics instructors who could quickly understand the new plane and how to best use it. Over the last year, those Marines’ efforts have led to “unprecedented” successes in live and simulated tests, shooting down all targets and suffering no JSF losses in many cases.

[...]

As part of the test, Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 121 performed an armed reconnaissance mission that can sometimes take AV-8B Harrier and F-18 Hornet pilots all day to complete.

“These guys went out there and they found all the targets very quickly and killed all the targets,” he said, noting the early proficiency of the squadron.
“Most importantly, … we put a radar [surface-to-air missile] out in the objective area. In the old days we’d have to go take care of the radar SAM, get somebody in to go take care of that because you don’t do armed reconnaissance, which is patrolling for targets out there, unless you’ve got a permissive threat environment and you beat that threat. These guys went out with the SAM in the area and did that and they killed the SAM.”

[...]

Davis brought Marine Corps Commandant Gen. Robert Neller to meet the pilots and learn about the planes and tactics. During the visit, the squadron was assigned two drills.

The first was done with fewer planes than Davis thought was needed, but otherwise went according to plan. He said the pilots were given a scenario that was “very high-end, off the ship, go into the jaws of death, double-digit SAMs, fighter threat, and go after a very strategic target on the ground. I watched them do it as a foursome, which normally I would say it would be 13 or 14 airplanes normally, what I would do as [commanding officer] of the weapons school, which I was. … They killed the fighters, they killed the SAMs, they killed the target, they came home.

“What was most interesting to be was not what they did but how they did it. It was very much the maturation of the pilots and how they’re flying this airplane, how they’re using information, communicating with each other, sharing information,” he continued.
“It was more like watching a pack of dogs go after something. And it was force-on-force, it wasn’t scripted,” so their success – particularly with so few aircraft – was far from guaranteed.

The second drill, though, did not go as planned – in the best possible way, Davis said. The planes were to fly a close-air support mission through clouds at 1,000 feet, with the planes in the 3F configuration that allows for pylons to externally carry 18,000 pounds of bombs.

“I’m out there, the commandant of the Marine Corps is out there, I want to impress the commandant,” Davis said.
“This first scenario was awesome, and then right before the second scenario I said, are we ready to go? And this young major comes up … he goes, ‘we’re not going to do exactly what you want us to do.’ I’m like [eyes grow wide]. “Because we didn’t think the tasking was challenging enough. So we’ve got two that are slick and two that are loaded up as bomb trucks. We can do the job sir, don’t worry.’”

So two planes forfeited their external carry capacity in exchange for stealth, and “it was a work of art,” Davis said. The planes hit all their targets in five and a half minutes, with the four planes passing images through the clouds and successfully taking out the missile threat early on.

“I just watched, I’m like, that’s not how my brain works, but that is the way their brains are working,” he said.
“Gen.(Charles) Krulak, who I used to work for, said ‘you don’t man the equipment, you equip the man,’ so we’re equipping these young Marines, this generation that doesn’t know any bounds for latitude for technology, and they’re leveraging this technology and doing great things.”

[...]

https://news.usni.org/2016/07/29/f-35b-tactics-evolving



ZITAT
The F-35 is so stealthy, it produced training challenges, pilot says

The F-35 Lightning II is so stealthy, pilots are facing an unusual challenge. They're having difficulty participating in some types of training exercises, a squadron commander told reporters Wednesday.

During a recent exercise at Mountain Home Air Force Base, Idaho, F-35 squadrons wanted to practice evading surface-to-air threats. There was just one problem: No one on the ground could track the plane.

“If they never saw us, they couldn’t target us,” said Lt. Col. George Watkins, the commander of the 34th Fighter Squadron at Hill Air Force Base, Utah.

The F-35s resorted to flipping on their transponders, used for FAA identification, so that simulated anti-air weapons could track the planes, Watkins said.

“We basically told them where we were at and said, ‘Hey, try to shoot at us,’ ” he said, adding that without the transponders on, “most likely we would not have suffered a single loss from any SAM threats while we were training at Mountain Home.”

“When we go to train, it’s really an unfair fight for the guys who are simulating the adversaries,” Watkins continued. “We’ve been amazed by what we can do when we go up against fourth-gen adversaries in our training environment, in the air and on the ground.”

Watkins said he can take four F-35s and “be everywhere and nowhere at the same time because we can cover so much ground with our sensors, so much ground and so much airspace. And the F-15s or F-16s, or whoever is simulating an adversary or red air threat, they have no idea where we’re at and they can’t see us and they can’t target us.”

“That’s a pretty awesome feeling when you’re going out to train for combat,” Watkins concluded, "to know that your pilots are in an unfair fight.”

[...]

http://www.airforcetimes.com/story/militar...-says/87760454/
Dave76
ZITAT
Operational Assessment of the F-35A Argues for Full Program Procurement and Concurrent Development Process

By John Venable

The F-35A Lightning II’s sensors, stealth, and overall capability have been defended by the government and industry, while pundits and politicians have concentrated on developmental issues, cost overruns, and maneuverability limitations. The F-35A is a generational leap beyond other multirole fighters, and thanks to concurrent development, its technology will be the freshest ever fielded. Its performance in an air-to-surface (attack) mode has been well accepted, but many have questioned the Lightning II’s performance in aerial combat. Only the pilots who have flown the fighter actually know how well the Air Force version of the F-35 can perform, and the 31 who were surveyed for this paper expressed a high degree of confidence in this extraordinary fighter. The U.S. government should fulfill the entire programmed acquisition of the F-35A on its current schedule and apply the lessons learned from its concurrent development to every other major acquisition program in the future.

This paper will discuss benchmarks for classic fighter technology, maneuverability, stealth, and tactics. It will examine the F-35’s faculties and compare them with the technology, performance, and cost of the generation of multirole fighters[1] that precedes it. That examination will reinforce the jet’s faculties for the air-to-ground missions of all three F-35 variants:

  • F-35A Conventional Takeoff and Land (Air Force);
  • F-35B Short Takeoff/Vertical Landing (Marine Corps); and
  • F-35C Aircraft Carrier-based (Navy).


All three are designed for different basing environments that affect the way each variant performs in the air combat arena. This paper will explore the handling characteristics and air-to-air performance of the Air Force version of the jet, based on the opinions of 31 experienced U.S. Air Force fighter pilots currently flying the Lightning II. Their depth of experience in front-line, fourth-generation fighters, as well as with the F-35A, delivers unrivaled perspective and confidence in this extraordinary fighter.


Key Points

  1. The F-35 is an extraordinary air-to-ground platform. Its sensors outclass any other fourth- or fifth-generation multirole fighter, and the fusion of those sensors gives F-35 pilots unrivaled situational awareness in any mission arena.
  2. Even with current restrictions and G-limitations, experienced U.S. fighter pilots rate the overall air combat faculties of the F-35 as better than or equal to any other combat-configured fourth-generation generation fighter in the U.S. inventory.
  3. The F-35 is an expensive platform, but it is markedly more effective and in many cases cheaper than any other four-plus-generation multirole fighter in the world. DoD needs this system and needs to purchase the full Air Force program of record.
  4. Fighter and threat technology are growing faster than ever, and concurrent development is an exceptional method for fielding systems that keep pace with that growth. Program leadership is what needs to be overhauled.


[...]





[...]

Conclusion

The F-35 is an expensive platform, but it is notably more effective and in many cases cheaper than any other four-plus-generation multirole fighter in the world. No other nation’s fielded fighter would fare well in an engagement against the F-35, and no other multirole fighter currently on the market would survive, much less thrive, in a modern-day high-threat environment. The United States needs to fulfill the F-35A’s complete fielding and look at the concurrent development process that brought it to fruition as a model for similar rapidly growing systems and technologies.

—John Venable, a former F-16C pilot with 3,000 hours of fighter time, is Senior Research Fellow for Defense Policy in the Center for National Defense, of the Kathryn and Shelby Cullom Davis Institute for National Security and Foreign Policy, at The Heritage Foundation.

READ THE FULL REPORT @ heritage.org



Merowinger
A bisserl viel spin.
Dave76
ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:37) *
A bisserl viel spin.

'Spin'? Wo?
Merowinger
- Vergleich mit A-10, fehlender Vergelich mit F-22
- "cheaper than any other four-plus-generation multirole fighter in the world"
- "no other multirole fighter currently on the market would survive"
- "DoD needs this system and needs to purchase the full Air Force program of record"
- "Fighter and threat technology are growing faster than ever"
- "concurrent development is an exceptional method for fielding systems"

Das ist ein PR Text.
Dave76
ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- Vergleich mit A-10, fehlender Vergelich mit F-22

Die F-35 soll u.a. die A-10 ersetzen, nicht die F-22.

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- "cheaper than any other four-plus-generation multirole fighter in the world"

Welcher 4th+ ist günstiger in der Beschaffung?

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- "no other multirole fighter currently on the market would survive"

Das Zitat in Gänze:

"[...] no other multirole fighter currently on the market would survive, much less thrive, in a modern-day high-threat environment."

Mag sein, dass dies ein wenig übertrieben formuliert ist, aber trotzdem dürfte die F-35 tatsächlich das Mehrzweckkampfflugzeug sein mit der größten Überlebenschance in einem Hochbedrohungsszenario, welches sollte ähnliche Chancen haben?

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- "DoD needs this system and needs to purchase the full Air Force program of record"

Der Autor meint, dass die F-35 entscheidend wichtig sei und somit auch alle geplanten Jets angeschafft werden sollten. Spin?

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- "Fighter and threat technology are growing faster than ever"

Tun sie das nicht?

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
- "concurrent development is an exceptional method for fielding systems"

Man kann dieser Ansicht sein. der Autor weißt aber auch auf die Risiken hin, aber seiner Ansicht nach überwiegen die positiven Aspekte: "There are risks associated with concurrent development, but the gains and contracting lessons gleaned through the F-35A program are significant and need to be applied to systems that are susceptible to fielding obsolescence. "

ZITAT(Merowinger @ 11. Aug 2016, 17:58) *
Das ist ein PR Text.

Es ist ein Text, der anscheinend recht positiv über die F-35 berichtet, und das basierend auf den Einschätzungen von Piloten, darauf bist du übrigens mit keinem Wort eingegangen. Auch 'spin'?
Xilver
@Dave76

Ist nicht angedacht sogar was neues in der Kategorie A-10 zu entwickeln??? Also als Nachfolge??????

http://www.defensenews.com/story/defense/s...xport/86519518/
Dieses ist eine vereinfachte Darstellung unseres Foreninhaltes. Um die detaillierte Vollansicht mit Formatierung und Bildern zu betrachten, bitte hier klicken.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.